- · Islam dan sains
- · Islam dan bukti saintifik
- · Sejarah dan perkembangan teknologi
- · Kejuruteraan islam ; mekanikal,awam,maritime,pertanian dan teknologi makanan,perlombingan dan mineral, kimia,teknologi tekstil,kertas dan kulit.
- · Tokoh sains dan kejuruteraan islam
SAINS ISLAM | SAINS BARAT |
· Mengimani wahyu | Mengimani logic akal |
· Sains sebagai medium mendekatkan diri dengan Allah | Sains hanya untuk sains |
· Kaedah yang diguna berasaskan penaakulan dan wahyu baik yang objektif mahupun subjektif dan semuannya disahkan. | Satu-satunya kaedah untuk mengetahui kebenaran. |
· Emosi ditekankan demi meningkatkan oengetahuan sains dari segi rohani dan social. | Bebas daripada emosi(neutral) untuk mencapai tahap kerasionalan. |
· Memihak pada kebenaran, mengambil kira kesan yang mungkin timbul daripada penemuan sains. | Tidak memihak, hanya untuk meminati ilmu baru dan natijah penggunaanya. |
· Subjektif | Pengesahan hanya bergantung kepada bukti yang didapati. |
· Membuat keputusan yang tepat oleh kerana bukti sains yang tidak meyakinkan. | Keputusan yang dibuat adalah berdasarkan pembuktian yang meyakinkan. |
· Si ntesis sebagai cara dominan untuk mencapai kemajuan sains meliputi sintesis sains dan system nilai. | Ilmu sains diturunkan bagi mencapai kemajuan. |
· Holistik, iaitu gabungan pengetahuan dalam bidang sains yang kompleks dan tidak boleh diceraikan dan diasingkan. | Sains dipecahkan untuk mengurangkan kompleksiti kepada sub-disiplin yang lebih kecil. |
· Hasil sains adalah untuk manfaat seluruh manusia dan merahsiakannya dianggap tidak bermoral. | Hasil sains adalah hanya untul orang yang mampu memeilikinya sahaja. |
· Aktiviti sains adalah merupakan tanggungjawab kepada masyarakat(fardhu kifayah) | Ahli sains perlu memisahkan diri prihatin terhada social, politik dan ideology. |
· Sains mestilah berorientasikan nilai yang baik dan patut dipuji. | Sains tidak baik dan juga tidak buruk. |
· Kesetiaan hanya kepada ALLAH. | Setia berama kumpulan yang disertai dan sokongan sepenuhnya perlu diberi tana mengira baik dan buruk. |
· Pengurusan yang baik terhadap sumber alam yang tidak ternilai harga nya. | Kebebasan sepenuhnya dalam penyelidikan. |
· Matlamat tidak manghalalkan cara | Matlamat menghalalkan cara. |
No comments:
Post a Comment