Monday, May 2, 2011

internship EDISI 1

INTERNSHIP.....

yesterday i started my internship at SYARIKAT AIR TERENGGANU DAERAH BESUT.
wahh..!! 1st time dalam hidup aku pergi kerja....

pagi tue agak berdebar-debar la jugak. cuak dengan apa yang bakal akan ak hadapi...
sampai jer, saya terus masuk ke pejabat pengarah daerah(PD)...[orang suruh la...bukan saya main masuk jew]. lepas sedikit breifing, saya ditempatkan di bahagian teknikal di bawah unit pengeluran air.

Lepas tu pulak, ade briefing dengan supervisor. Citer pasal loji. masa tengah briefing tue, di ada terima call. katenye, ada satu kilang yang mengeluarkan air minuman M*****, buat report yang pH air yang dieorang terima tinggi, dalam 9 camtue. sedangkan mengikut encik supervisor, pH air yang keluar dari loji adalah cun dan menepati piawaian WHO dlm 6 lbh.

encik supervisor terus gtau kami [saya dan kawan internship saya dari UKM], bgus jugak kalau saya bagi kamu solve problem nie....terbaek, 1st day dah dapat projek! selepas rundingan dengan encik PD, akhirnya kami disahkan untuk menjalankan research mencari unca kepada masalah itu...SAH...SAH...SAH...

Kemudian, dalam jam 10.15 pagi, kami dibawa ke WTP [Water treatment Plant] atau Loji Air di Bukit Bunga. sampai kat luar loji, saya bermonolog dalaman sorang2 {ye lah..memang la monolog sorang2..kalau 2 orang tue psycho nama nyer}..."emm...besar jugak loji nie, ingat loji kat daerah xde la besow sangat."

akan tetapi,masuk je kat dlm bagunan loji tue...kuaw...kuaw...kuaw....sangat la berdebu lantai nyer. saya pun tak pasti, tp maybe semua bagunan loji air nie, kena tanggal kasut sebelum masuk. sbb lojikat timah tasoh aritu pun macam nie jugak, kena buang kasut. oleh kerana itu la saya dapat merasai betapa berdebu nyer lantai disitu. jadi dengan secara tidak sengaja sarung kaki saya bertindak sebagaipenyapu la kan...adooii...hbs itam sarung kaki..hiihi..

kami dibawa oleh seorang operator loji "abang nie ala2 malu2 kucing" ke bilik kawalan automatik. bilik nie menempatkan komputer2 yang mengawal loji secara automatik dengan system citectSCADA. 1st time saya tgk system nie, dan encik supervisor sangat baek sebab bagi kami peluang untuk tekan2 and explore system tue. disebabkan kami ditinggalkan agaklama dalam bilik tue, dan setelah puas mengexplore system SCADA, jadi kawan internship saya ternampak sebatang penyapu. oleh keran tidak tahan dengan keadaan bilik yang agak bersepah, jadi dia mula menyapu...hihi..saya juga turut menolong..hihihi....ini la jadi nyer kalau x tak ade ornag pompuan keje kat loji nie...hihihihi...

walauapapun pengalamqn hari pertam yang sangat menarik....

hari kedua:
kami terperap di pejabat, ditemani report2 dan buku...berusaha menyiapkan plan @ proposal untuk projek yang diberikan. sambil tue FB dan Blogging....ngeee....tapi keje siap. encik..ooo..encik...meh nak bentang plan nie...hihihi [ayat nak kena potong markah]....

sekian....

1 comment:

  1. wahh.. tie dh start bt internship. bagus2. Time ni lah nk dpt environment waktu kerja sebenar. gud luck!

    ReplyDelete